arrow-right2checkchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-thin-downchevron-thin-leftchevron-thin-rightchevron-thin-upchevron-upcancel
Home » Woonstijl » Brocante » Interview Blond-Amsterdam

Interview Blond-Amsterdam

Hoe is Blond-Amsterdam ontstaan?

“Toen Femque en ik bevriend raakten, bleek dat we dezelfde passie deelden, schilderen. Dat deden we op een zolderkamertje, waar we een beetje vereenzaamden. We hielden ook van gezelligheid en kletsen. Dus besloten we op zoek te gaan naar een betaalbaar atelier in Amsterdam om samen aan de slag te gaan. Dat werd een krot in de Spuistraat dat achthonderd gulden kostte. Wij dachten nog dat het de huurprijs voor het hele jaar was, naïef! We tekenden het contract zonder de kleine lettertjes te lezen en vervolgens bleek dat we drie jaar aan dat pand vast zaten voor achthonderd euro per maand!”

Paniek?

“Welnee. Het was een oud winkeltje dus besloten we het ook maar als zodanig te gebruiken zodat we de huur konden betalen. We begonnen te schilderen, serviezen en schilderijen, en zetten dat wat klaar was in de etalage. Dat was vanaf dag één een succes. Soms was iets nauwelijks droog of iemand wilde het al kopen. Dan vroegen we of ze een week later terug konden komen omdat we er zelf eerst even van wilden genieten. En men kwam ook direct met verzoekjes binnen. Of we iets voor een jarige moeder of zwangere vriendin konden maken.”

Een succes dus

“Wat heet! We groeiden uit het pand aan de Spuistraat, verhuisden naar een ander pand en openden daar een Blond-Amsterdam winkel. In die periode werd ook ons eerste Blond-Amsterdam servies gelanceerd bij de Bijenkorf en V&D en besloten we het gelijk op alle fronten wat professioneler aan te pakken. Want echt commercieel waren we niet. En eigenlijk nog steeds niet! Dus is het fijn dat we nu een team van professionals om ons heen hebben verzameld, die de zakelijke kant van ons bedrijf regelen zodat wij ons nog steeds  kunnen bezighouden met onze passie: schilderen. En we krijgen nooit te horen: jullie moeten dit of dat ontwerpen wat dat doet het commercieel goed. Gelukkig maar, zo omringen we ons uitsluitend met de krenten uit de pap.”

Waarom is het Blond-Amsterdam servies zo’n succes?

“Destijds had je niet zo veel keuze in leuke serviezen. Er was Wedgwood en Blokker. Wit of wit met een bloemetje. Wij ontwierpen het servies als een ansichtkaart met een boodschap. Een boodschap met een knipoog; een grapje. Van onze serviezen worden mensen blij. Zelfs als je het stuk laat vallen, want scherven brengen geluk!”

En het is niet bij serviezen gebleven…

“Nee, we hebben naast de servies- ook een textiellijn met dekbedden, handdoeken en badmatten. Er is een schoollijn voor jonge tienermeisjes en een papierlijn voor vrouwen met leuke agenda’s, servetten, wenskaarten en schrijfwaren. We zijn een geweldige babylijn aan het ontwikkelen met superzachte rompertjes en aankleedkussens en binnenkort introduceren we een bodycare collectie met hele fijne producten zoals handcrème en zeep. Die artikelen zijn niet alleen heerlijk om te gebruiken, maar ook om te zien. Eigenlijk zijn we daar best heel erg trots op!”

Jullie verkopen onder andere Nederland, Zwitserland, België, Duitsland en de Verenigde Staten. Ontwerpen alles zelf, hebben een partner, kinderen…hoe doe je dat?

“Net als alle werkende moeders van Nederland, door goed te plannen. Het is druk, maar goed te combineren. En als je plezier hebt in dat wat je doet dan is het niet erg om hard te werken. En onze ontwerpen vloeien eigenlijk voort uit onze levens. Het servies ‘Even Bijkletsen’ dat zijn wij. Niks moeilijk gedoe van inspiratie opdoen ofzo, onze levens zijn inspirerend genoeg om de leukste dingen te maken.”

En alles is nog steeds handbeschilderd?

“Ja, maar niet ieder artikel is door ons geschilderd, dat kan niet meer. Het is wel zo dat elk dessin van onze hand is en pas als wij helemaal blij zijn met een artikel, het in productie gaat en door anderen wordt geschilderd, met de hand.”

En jullie zitten nog steeds gezellig samen te schilderen, in de winkel?

“Klopt. Vier jaar geleden zijn we voor de derde keer verhuisd, naar een grotere winkel in de Gerard Doustraat. Dat is onze flagship store, waar al onze producten verkrijgbaar zijn. Het is heerlijk om daar te zijn, want in de winkel hoor je reacties van de klanten. Die zijn leuk, ontroerend, vrolijk of hilarisch.”

Vertel…

“Er zijn jonge meisjes die bij ons willen werken en eigen ontwerpen laten zien. Mensen die ziek zijn geweest en komen vertellen dat ze zo vrolijk werden van onze serviezen. De meest hilarische was een gescheiden dame die een asbak had laten ontwerpen met het hoofd van haar ex-man erop. Ze was helemaal in haar nopjes met het resultaat: kon ze er iedere dag een peuk op uitdrukken. En soms komen mensen gewoon even de winkel binnen. ‘We kopen niks hoor, maar het is zo somber buiten dat we hier even vrolijk komen worden.’ Dat is gaaf om te horen, daar doen we het voor.”

Is Blond-Amsterdam een droom die uitkomt?

“We hebben nooit gedacht: over tien jaar willen we dit of dat bereiken. We hadden niet echt een pad uitgestippeld. Dit succes al veel meer dan we ooit hadden durven dromen. Eigenlijk is Blond-Amsterdam een droom die telkens weer wordt gecreëerd.”


Reageer

Lees ook:

Een vintage kast opknappen: 6 handige tips >
Een vintage look in huis: welke spullen zijn echte eyecatchers? >
7 tips voor een romantische tuin >
Sierlijsten plaatsen in huis: voorbeelden en inspiratie >
Tips voor het vinden van de mooiste tweedehands spullen >
Je eigen woonstijl ontdekken: zo doe je dat! >
5 tips voor het kiezen van de juiste bank >
Meer hout verwerken in je interieur >
Een prachtige fotowand met posters: voorbeelden en inspiratie >
Ronde spiegels voor elke stijl: van landelijk tot industrieel >
Inspiratie voor een haard in je interieur >
De bohemian babykamer: tips en inspiratie >
Geef een brocante touch aan de slaapkamer >
Pip Studio geeft stylingtips >
Riviera Maison VIP night bij Weber Woonwereld >

Terug naar overzicht >>