Home > Woonstijl > Brocante > Op bezoek bij Pip Studio
 

Op bezoek bij Pip Studio

 

Pip is overal. In de behangwinkel, in de kantoorboekhandel, in de Bijenkorf, in talloze kinderkamers en keukens. De succesvolle lijn kaarten, stationery, beddengoed, badhanddoeken, tassen, serviezen, kussens, is een feest van details.

Pip. Het was de bijnaam die Anke kreeg van haar broers, als meisje van drie. “Een zusje dat niet onder wilde doen voor haar broers”, glimlacht Anke, “dat eindeloos fantaseerde, in bomen klom, hutten bouwde, overal voor in was. Ik vond het een goed getroffen naam voor mijn lijn, waarmee ik in 2007 startte.”

Een lijn met het verhaal van Pip, en dus eigenlijk van Anke. “Het verhaal bij de eerste schrijfwarencollectie ging erover dat ik de verjaardag van mijn nichtjes was vergeten. Met een agenda zou Pip nooit meer een verjaardag vergeten. Voor elk ontwerp, elke lijn, geldt dat nog steeds. Er zit altijd een verhaal achter.”

Verzamelaar

De bron van inspiratie voor Anke’s ontwerpen zijn niet alleen de verhalen van Pip. De verwoede verzamelaarster vindt in de talloze schatten die ze verzamelde  –van oude foto’s tot serviesgoed, bijzondere stoffen en beeldjes- weer nieuwe verhalen voor nieuwe ontwerpen. “Ik struin rommelmarkten af op zoek naar bijzonder en originele voorwerpen, in Brussel bijvoorbeeld. Maar ook dicht bij huis vind ik inspiratie. Een album van mijn oma met oude familiefoto’s in zwart-wit vormde de basis van een van de collecties. Zoals een thema is samengesteld uit honderden gedachtes, herinneringen, plaatjes en foto’s, zo is het uiteindelijk ontwerp ook een echte verzamelschat. Eén circusdessin kan bestaan uit geschilderde bloemen, een foto van een paardje, een broche van een danseres en de omtrek van een muziekdoosje. ”

Verrassing

In korte tijd is Pip uitgegroeid tot een succesvol en populair merk. De Pip schoolagenda is elk jaar de bestverkochte agenda en de behanglijn bij Eijffinger de meest populaire lijn. Toch wil Anke niet te groot worden. “Ik wil niet zomaar alles doen, alleen maar omdat het kan. Ik wil dat al mijn producten van dezelfde kwaliteit zijn. Dat er een bepaalde gelaagdheid in zit, een verrassing. Dat het een feest van details is. Romantisch, en met een schepje lef.”

_D5K1646
 
 
 
_D5K1805
 
 
 
_D5K1169
 
 
 
_D5K1149
 
 
 
_D5K1881 uitsnede
 
 
 
Reageer